top of page

IONITY - Opp mot 25 kroner mila for å lade


Det har blitt stilt store forventninger til ladeselskapet Ionity, som skal bygge ut et nettverk av lynladere over hele Europa. Norge er intet unntak, og laderne har poppet opp over det ganske land. I går offentliggjorde selskapet sin prisstruktur, noe som ble etterfulgt av det som må anses som opprørstilstander på sosiale medier. Ionity har som første selskap priset strømmen per kilowatt-time, og tar seg blodig betalt, i følge elbilistene.

Så raskt lades elbilene i praksis

Prisen er satt til 8,40 kroner per kWh, noe som for de største bilene kan tilsvare opp mot 25 kroner per mil i strømutgifter.

Det finnes riktig nok muligheter for rabatterte priser, men dette er først og fremst for de bilmerkene som er medeiere i Ionity som selskap, deriblant VW-gruppen, Mercedes-Benz, Ford og Hyundai. Her må man betale en månedling avgift for å være med i ladeprogrammet, for deretter å få en rabattert pris på kilowatt-timene. For Audi er denne prisen 189 kroner i måneden (kr.2.268 per år), og deretter kr. 3,20 per kWh, som i seg selv ikke er gratis. Har du en bil utenfor disse merkene, så er det foreløpig ikke kommunisert noen form for rabattordning, men dette vil etter alt å dømme komme.

Eksempelet

Om vi legger vår siste biltest der vi ladet på en Ionity-lader til grunn, så var dette med den nye Audi e-tron 50. Denne kjørte vi fra helt full, til helt tom, noe som ga en rekkevidde på 26 mil. Ettersom dette ble gjort som en forbrukstest, var kjøringen og resultatet av det penere slaget. Da vi ladet denne helt opp igjen, ble det overført 66,6 kWh strøm, noe som med den nye prisstrukturen ville gitt en pris for «full tank» på 560 kroner.

Dette tilsvarer en pris på 22 kroner per mil.

At en slik omveltning i ladeprisene ville komme, er vi ikke overrasket over, og noen måtte være først ute. Både Norsk Elbilforening og andre er store pådrivere for at det skal bygges ut bedre infrastruktur til lading, men noen må ta regningen, for det er en ekstremt kostnadskrevende prosess, som med dagens priser ikke betaler seg. I den grad dette skal legges i hendene på private aktører, eller om det burde være et offentlig ansvar, diskuteres stadig. Elbil24 sitter ikke med fasiten på dette, men i mellomtiden ser det ut til å være mye frustrasjon og fortvilelse blant elbilistene. Samtidig er den nye prisstrukturen en skikkelig gavepakke til Tesla, som helt sikkert vil høste nye kunder, ettersom de foreløpig har en helt annen prisstruktur – i kundens favør.

bottom of page