top of page

Dette må du tenke på når du velger elbillader


Om du vil lade elbilen raskere, må du over på en bedre løsning enn vanlig stikkontakt.

Da elbiler først og fremst betød Buddy og Think, var det nok ikke så mange som installerte egne ladestasjoner for å lade bilene sine. Det er nok trygt å si at å lade via stikkontakten var en praksis som overlevde inntoget av elbiler som de Mitsubishi I-Miev-baserte trillingene og Nissan Leaf.

Det har vært helt vanlig å lade bilen i en vanlig jordet stikkontakt. Kanskje også på kurser som er ment for motorvarmere, eller som er delt med annet i boligen. Og det har stort sett gått bra. Men jo flere elbiler, jo mer øker risikoen for at dette kan gå galt. Konsekvensene er i hovedsak brann, eller at jordfeilvernet kan settes ut av spill.

Brann kan oppstå om stikkontakten av en eller annen grunn blir slitt og får dårlig kontakt, mens jordfeilvernet kan settes ut av spill om det lekker små likestrømmer tilbake på kursen. Derfor anbefales lading i vanlig stikkontakt kun som nødløsning. Det er faktisk ikke alltid tillatt som permanent løsning. Om dette skal tillates, må kursen være lagt opp kun for lading. Den kan maksimalt være 10 ampere, og du skal ha en jordfeilautomat av type B. I et oppsett som dette må du også sørge for at ladekontrolleren er hengt opp slik at det ikke er noen belastning på kontakten.

Derfor bør du velge ladestasjon

En bedre løsning er å velge en ladestasjon hjemme. Ladestasjonen leverer vekselstrøm til bilens ombordlader, og har en robust tilkobling laget for vedvarende høye belastninger. Her kan du dessuten få betydelig høyere effekter enn om du lader med en vanlig stikkontakt.

Men en ladestasjon er ikke bare en ladestasjon. Det er flere ting å ta hensyn til når du skal velge, og her kan det fort bli mye å sette seg inn i dersom du starter på bar bakke.

Det er imidlertid to hensyn som bør avgjøre valg av ladestasjon; Bilens maksimale ladeeffekt og hvor raskt du ønsker å lade bilen. Du kan tross alt få en 22 kilowatt ladestasjon i garasjen om du vil, men det er både kostbart og for de fleste mer effekt enn bilen kan lade med.

Du trenger større strømkurs

Om du vil lade raskere enn du kan i en vanlig stikkontakt, må du opp i en 16 ampere kurs, slik at du får 3,7 kilowatt fra ladestasjonen. For mange biler er dette nok til å lade opp batteriet over natten. Vil du lade raskere enn dette, må du undersøke hvor raskt bilen din kan lade.

Noen biler kan lade med 7,2 kilowatt. Da vil du trenge en 32 ampere kurs til ladestasjonen, i tillegg til en ladestasjon som kan levere denne effekten.

Noen biler kan benytte trefaseforsyning, og kan da lade med 11 til 22 kilowatt. Det forutsetter at du har rett type trefasekurs, og i tillegg har en ladestasjon som er forberedt for trefaselading.

Dette er ganske greit å finne ut av, men du bør gjøre mer enn bare et kjapt søk på internett. Mange bilmodeller leveres med ulike ombordladere. Det er for eksempel mulig å få Nissan Leaf med 3,7 og 6,6 kilowatt ombordlader. Så det er kjedelig om du installerer langt høyere effekt enn du faktisk kan bruke. Men dersom du vurderer å skifte til en annen bilmodell senere, så kan det allikevel være smart å forberede seg for høyere effektuttak.

Sak fra Teknisk Ukeblad les mer her https://www.tu.no/artikler/dette-ma-du-tenke-pa-nar-du-velger-elbillader/462280


bottom of page